روزشمار ظهور

دلنوشته" ايام مذهبي‌ "

سوگ نشین نهر علقمه

بسم رب المهدی


مادر؛ مادری که اگر چه در کربلا نبود، ولی دلش تا ابد در کربلا ماند و نگاهش بر افق، که آیا «کاروان عشق» را بازگشتی خواهد بود؟

مادری که دلش برای همیشه در کنار « نهر علقمه »، سوگ نشین فرزندی شد که نظیر نداشت در زیبایی و شجاعت!

مادری که دلش در میدان «قتلگاه» بود و نگاهش بر آسمان، که چه وقت، «ماه»، بار دیگر خواهد تابید!

مادری که یک عمر، دست از «حسین حسین» گفتن بر نداشت و تمام غریبانه هایش را، حتی سوگ عزیزانش را با نام حسین علیه السلام همراهی کرد!

مادری که «ام البنین علیهاالسلام » بود، ولی آیینه نگاهش از آسمان کربلا، تنها اشکِ خونین ستارگان را چید؛ آن گاه که راوی، از عبور نیزه ها روایت می کرد!

مادری که حتی کوچه های «مدینه»، مرثیه سرای اندوه سترگ او شدند و به استقامت و صبر او ایمان آوردند!

مادری که «وفا»، اولین درس زندگی و «شجاعت»، عالی ترین سرشت همسری اش بود و «صحبت»، بالاترین باور مهر پروری اش

مادری که برای همیشه، با ناله های نینوایی، به یاد پسرانش، لالایی سرود و سروده هایش را فرات، هر روز، هنگام غروب نجوا می کند!

مادری که بعد از شهادت «عباس علیه السلام »، دیگر به ماه نگاه نکرد و آسمان مدینه، نعمت نورافشانی اش را از دست داد!

مادری که در کربلا نبود، ولی تا ابد در کربلا ماند و دل از «گودال قتلگاه» نگرفت و فریاد «یا حسین»اش را نه تنها در مدینه، که از صحن مطهر کربلا می توان شنید! درود خداوند و سلام پاکان، بر روح بلند و وفاداری بی نظیرش باد!

روح آسمانی اش، در سایه سار کوثر، شاد، و شفاعت بشکوهش، دستگیرمان باد!

سید علی اصغر موسوی


برچسب‌ها: شهادت
[ یکشنبه ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩٠ ] [ ۱٠:٥۳ ‎ق.ظ ] [ هم عهدان منتظر ] [ نظرات () ]
مهمترین رویداد تاریخ معاصر

بسم رب المهدی

جنبش تحریم توتون و تنباکو و فتوای تاریخی میرزای شیرازی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر می باشد.

جریان از این قرار بود که ناصرالدین شاه در سفر سوم خود به اروپا در اثر ولخرجی های زیاد و عیاشی ها، پول هایش تمام شد و چون دیگر پولی در بساط نداشت امتیازی را در زمینه کشت، توزیع و فروش توتون و تنباکو به یکی از مشاوران و نزدیکان نخست وزیر انگلیس به نام "ماژور تالبوت " واگذار کرد و در مقابل 25 هزار لیره دریافت کرد.

مطابق این قرارداد کمپانی "رژی" باید سالانه 15 هزار لیره به صندوق دولت ایران واریز می کرد و در مقابل کشت و فروش توتون و تنباکو را در انحصار خود می گرفت یعنی از زارعان ارزان می خرید و گران می فروخت در جریان امضای این قرارداد عده ای از درباریان خصوصا امین السلطان، صدر اعظم، با دریافت رشوه هایی، نقش ایفا می کردند. در مقابل این قراداد، مردم شهرهای مختلف به رهبری روحانیت به مخالفت و مقابله پرداختند و جنبش هایی در شیراز, به رهبری "سید علی اکبر فال اسیری" , در تبریز به رهبری"حاج میرزا جواد آقامجتهد" در اصفهان، به رهبری " حاج شیخ محمدتقی آقانجفی" (که اولین بار حکم تحریم تنباکو را صادر کرد) و در تهران به رهبری میرازی آشتیانی برپا شد که با سرکوب دولت مواجه شد و عده ای از علما تبعید شدند.

در این موقع سید جمال الدین اسدآبادی به پیشنهاد سیدعلی اکبر فال اسیری که در تبعید بود، نامه ای در این رابطه به میرزای شیرازی نوشت. بعد از ارسال نامه یاد شده میرزای شیرازی تلگرافی به نزد شاه فرستاده و می گوید کسانی را که تبعید کرده به کشور بازگرداند و در مورد قرارداد، مخالفت خود را ابراز می کند, اما ناصرالدین شاه به این تلگراف اعتنایی نکرد به همین خاطر میرزای شیرازی فتوای تاریخی خود را به این شرح صادر کرد:

" الیوم استعمال توتون و تنباکو بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان (عج) است."

با صدور این فتوا جنبش عظیمی به راه افتاد تا آنجا که حتی در حرمسرای ناصرالدین شاه قلیان ها را شکستند. این جریان ادامه یافت در تاریخ 23 جمادی الاولی 1309 اعلانی در کوچه و بازار زده می شود که: " بر حسب حکم جناب میرزای شیرازی، اگر تا 48 ساعت دیگر امتیاز دخانیات لغو نشود یوم آتیه جهاد است، مردم مهیا شوید".

ناصرالدین شاه ابتدا قصد مقاومت داشت اما در مقابل جنبش مردمی عظیمی که به راه افتاده بود مجبور شد ابتدا امتیاز داخله و سپس کل امتیاز را لغو کند.


برچسب‌ها: تقویم تاریخ
[ شنبه ٢٤ اردیبهشت ۱۳٩٠ ] [ ٩:۱٠ ‎ب.ظ ] [ هم عهدان منتظر ] [ نظرات () ]
مویه های آفتاب

بسم رب المهدی

کبوتر غمگین حادثه پیش رویم نشسته است.نسیم چه ناله های غریبانه ای در گوش کاج ها دارد!دیشب مهتاب هم عزادار بود و امروز خورشید نیز می گرید.

چه های های غریبی از سمت آسمان می آید!

درخت ها را بنگر!از خزان چه زرد روی شده اند!

گوش کن!این ناله ها،این مویه ها،از کجای هستی،به سوی ما حمله ور شده اند؟فریاد فلک است این یا ضجه های ملک؟

این دل کیست که در خود می شکند و این باران چیست که به وسعت و ژرفای قلوب،بر چهره های داغدار می لغزد؟زمان،از کدام دستان مهربان،بی نوازش مانده که سوگش از این دست عظیم است؟

سیمای کدام جوان در نقاب رفته که جوانه ها سر درگریبان غم فرو برده اند؟!

آه!چه دلم گرفته است.آسمان کدام ناحیه ابری است؟تو هم غمناکی؟!سهمگینی واقعه بسیار افزون است.امروز هستی غمگنانه فریاد بر می آورد و از فراق او،به درد بر خویش می پیچد.غیبت ناگهانی اش،حدوث ناباورانه ای ایام است.او که رفت،دل ها را نیز از جای کَند.آخر،او تنها یادگار رسول بود و تنها باز مانده از سلاله ی پاکی ها.یادگار سال ها تلاش برای اقامه ی نماز،برپایی عدل،ماندگاری آیین تابناک حق و چه خوش درخشید،گر چه مستعجل بود!

هان!ای تاریخ!برایم بگو!از او برایم بگو!از بانو بگو!از دخت پاک محمد(ص)،از مادر شایسته ی حسنین(ع)از او بگو!

بگذار وزش نسیم خاطره های تلخ و شیرین روزگار او مرا به روزهای پر ماجرای صدر اسلام ببرد.

بگذار ببینم که چگونه فاطمه(ع)در دامان پاک خدیجه،مثل غنچه ای می شکفد،بالنده می شود،گل و میوه می دهد و عطر دل انگیزی در جامعه می گستراند.بگذار ببینم زهرای اطهر،چگونه از همسرش علی(ع)جانبداری می کند،چگونه در مقام دفاع از حق بر می آید،چگونه حق همسری را درباره ی شوی خوب خویش،ادا می کند!به علی(ع) چه می گوید و از او چه می گوید و از او چه می خواهد؟

بگذار بدانم زندگانی ایده آل از دیدگاه فاطمه چیست.اجازه بده مقام و موقعیت زن را از چشم او نظاره کنم.رخصت بده تا شگفتی ها و ولایی های زیست بانوی نمونه اسلام،الگوی زنان عالم را پیش رو داشته باشم.

بگذار دل را به اشتیاق به خانه ی پر صفا و مهر و وفای دختر رسول حق بفرستم و آیه آیه ی هستی او را سر مشق خویشتن بسازم.بگذار بدانم که مبنای تربیت همه جانبه ی فرزندان چیست و فاطمه ی زهرا را،چه همتی در پرورش گل های دامن خویش است.فرصتم  بده تا از دور نظاره اش کنم و ملاک های اخلاقی،دینی،عبادی،سیاسی و اجتماعی را در پرتو وجود عزیزش به روشنی بیابم.

فاطمه همه نور است.گفته اند آنچنان که خورشید و ستارگان آسمان،بر زمینیان نور می افشانند،ملائکة الله،در آسمان ها،از نور وجود زهرای پیامبر(ص)بهره ور می گردند.صدیقه ی طاهره،نمونه ی والا و اعلای یک انسان مکتبی است.او مادر پدر خویش است.فاطمه(س)از هر که خشنود باشد،خدای نیز از وی خشنود است.

زهرای مرضیه،بانویی ساده است،به دور از هر پیرایشی،ساده،به سادگی آوای آب،ترنم بلبل،شکفتن یک گل و وزش یک نسیم بر شاخسار و شکوفه های یک درخت!و با این همه،عمیق است و عظیم،به عمق و عظمت یک نگاه مهربان،یک احساس بلند عرفانی،یک شور،یک حماسه،یک شعر و یک شعور!

فاطمه را من چه بگویم که کیست و تو چه می دانی که کیست؟و راز و رمز زندگی او چیست؟

زهرا(س)سرّی از اسرار الهی است.آیتی از آیات حق است.رمزی از رموز هستی است.نشانه ای از بزرگی و عظمت اسلام است.بیانگر صدای رسای محمدی(ص) و عدالت گستری علی(ع)است.فاطمه،یکی از زنان بهشتی و سرور آنان است.نه ما به عنوان شیعی و مسلمان،که تمامی جهانیان می باید او را الگوی خویش بدانند و خط مشی زندگی و راه روش خود را بر اساس کارکرد ها و اندیشه های روشن آن بانوی بزرگ و والامقام طرح ریزی و پیگیری کنند.

درود بر آن بانوی آفتاب و آب!و درود بر آن یگانه ی ناب!

جرعه ای از جام ولا،قطعه های ادبی دربارۀ چهارده معصوم(ع)،جواد نعیمی.


برچسب‌ها: شهادت
[ شنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳٩٠ ] [ ٩:۱٥ ‎ق.ظ ] [ هم عهدان منتظر ] [ نظرات () ]
پوستر شهادت حضرت زهرا(س)


برچسب‌ها: شهادت
[ جمعه ۱٦ اردیبهشت ۱۳٩٠ ] [ ۱٠:٤٥ ‎ق.ظ ] [ هم عهدان منتظر ] [ نظرات () ]
"مهدویت"یک فلسفه بزرگ جهانی

 

کوشش کنید فکر خودتان را در مسئله حضرت حجت با آنچه که در متن اسلام‏ آمده تطبیق بدهید . غالب ما این را به صورت یک آرزوی کودکانه یک آدمی‏ که دچار عقده و انتقام است در آورده‏ایم . گوئی حضرت حجت فقط انتظار دارند که کی خداوند تبارک و تعالی به ایشان اجازه بدهند که مثلا بیایند ما مردم ایران راغرق در سعادت بکنند یا شیعه را غرق در سعادت بکنند ، آن هم شیعه‏ای که ما هستیم که شیعه نیستیم . نه ، این یک فلسفه بزرگ‏ جهانی است ، چون اسلام یک دین جهانی است ، چون تشیع به معنی واقعی‏اش‏ یک امر جهانی است . این را ما باید به صورت یک فلسفه بزرگ جهانی‏ تلقی بکنیم . وقتی قرآن می‏گوید : « و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون »( 1 ) صحبت از زمین است ، نه صحبت از این منطقه و آن منطقه و این قوم و آن نژاد . اولا امیدواری به آینده است‏ که دنیا در آینده نابود نمی‏شود . مکرر گفته‏ام که امروز این فکر در دنیای‏ اروپا پیدا شده که بشر در تمدن خودش به مرحله‏ای رسیده که با گوری که‏ خودش به دست خودش کنده است یک گام بیشتر فاصله ندارد . طبق اصول‏  ظاهری نیز همین طور است ولی اصول دین ومذهب به ما می‏گوید : زندگی‏ سعادتمندانه بشر آن است که در آینده است ، این که اکنون هست موقت‏ است . دوم : آن دوره ، دوره عقل و عدالت است .


برچسب‌ها: مناسبتی, تقویم تاریخ

ادامه مطلب
[ دوشنبه ۱٢ اردیبهشت ۱۳٩٠ ] [ ٢:٢٥ ‎ب.ظ ] [ هم عهدان منتظر ] [ نظرات () ]
عملیات بیت المقدس

بسم رب المهدی

درچنین روزی در سال1361هجری شمسی، عملیات ظفرمند بیت المقدس با رمز یا علی بن ابیطالب آغاز شد . این عملیات که چندین روز به طول انجامید.نتایج ظفر مندانه ای را برای رزمندگان اسلام به ارمغان داشت . عملیات یادشده چهارمین و بزرگترین عملیات از سلسله عملیات آزادسازی مناطق اشغالی ، بود که با اجرای آن بیش از 5000 کیلومتر مربع از مناطق اشغالی آزاد شد و تحول سیاسی و نظامی عظیمی به نفع جمهوری اسلامی پدید آمد.

قرارگاههای عمل کننده در این عملیات عبارت بودند از قرارگاه قدس ، قرارگاه فتح و قرارگاه نصر .در این عملیات پیروزمند خسارت بسیاری به دشمن بعثی وارد آمد که عمده ترین آن را می توان آزادسازی خرمشهر، پادگان حمید و هویزه دانست .عملیات گسترده" بیت المقدس" 25 روز به طول انجامید .

ارتش عراق این شکست سنگین را پذیرفت و با نوزده هزار کشته و یگانهای زرهی نابود شده دست به عقب نشینی عظیمی زد . کشور های عربی هم "طرح صلح جامعه عرب" را در سال 1982 مطرح کردند، که در آن آمده بود : نیروهای عراقی باید کاملا از خاک ایران خارج شوند و عراق به عنوان خسارت هفتاد میلیون دلار از طریق بانک بازسازی اسلامی به ایران پرداخت کند.

حضرت امام خمینی (ره) بارها در سخنانشان فتح خرمشهر را ناشی از این عملیات، گرامی داشتند :
«فتح خرمشهر فتح خاک نیست ، فتح ارزشهای اسلامی است .» «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

«فتح خرمشهر یک مسئله عادی نیست ، بلکه ما فوق طبیعت است.»

«هماهنگی ارتش و سپاه و بسیج در صحنه پیکار پشت سپاهیان کفر را شکست .»

«همه در میدان نبرد تجربه کرده اند که معنویت و ایمان چقدر در ییروزی ها موثر است .»

«در حماسه دفاع مقدس ، متجاوزانی که بخود وعده فتح سه روزه خوزستان و سقوط تهران را داده بودند به باتلاق مرگ و هلاکت فرو رفتند .


برچسب‌ها: تقویم تاریخ
[ جمعه ٩ اردیبهشت ۱۳٩٠ ] [ ۱۱:۱٦ ‎ب.ظ ] [ هم عهدان منتظر ] [ نظرات () ]
السلام علیک ایتهاالصدیقة الشهیدة

بسم رب المهدی

http://mroghayeh.ir/ImageGallery/tasvirmonasebat_pic_76.jpg


برچسب‌ها: شهادت
[ پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳٩٠ ] [ ٦:٤۱ ‎ب.ظ ] [ هم عهدان منتظر ] [ نظرات () ]
جمادی الثانی

بسم رب المهدی

پس سید بن طاووس(رضی الله عنه) نقل کرده است که در این ماه در هروقت که خواهد چهار رکعت نماز بکند یعنی بدو سلام در رکعت اول بخواند حمد و یکمرتبه آیة الکرسی و بیست و پنج مرتبه إنّا انزلناه و در رکعت دوم حمد و یکمرتبه الهیکم التکاثر و بیست و پنج مرتبه قل هوالله و در رکعت سوم حمد و یکمرتبه قل یا ایّها الکافرون و بیست و پنج مرتبه قل أعوذ برب الفلق و در رکعت چهارم حمد و یکمرتبه إذا جاء نصرالله و بیست و پنج مرتبه قل أعوذ برب النّاس و بعداز سلام رکعت چهارم هفتاد مرتبه بگوید:« سُبحانَ اللهِ وَالحَمدُ لِلّهِ وَ لا اِلهَ اِلّا اللهُ واللهُ أَکبرُ » و هفتاد مرتبه: اَللّهم صلّ علی محمدٍ و َآلِ محمد پس سه مرتبه بگوید: اَللّهم اغفِر لِلمؤمنینَ وَ المؤمنات پس سربه سجده گذارد و سه مرتبه بگوید: یا حیُّ یا قَیّومُ یا ذَالجلالِ وَ الاِکرامِ یا اللهُ یا رَحمنُ یا رَحیمُ یا اَرحمَ الرّاحمینَ پس هرحاجت که دارد از حق تعالی طلب نماید که چنین کند خدا خودش را و مالش را و زنان و فرزندان او را و دین ودنیای او را تا سال دیگر حفظ کند و اگر دراین سال بمیرد بر شهادت بمیرد یعنی ثواب شهیدان داشته باشد.
روز سوم: سنۀ یازدهم وفات حضرت فاطمه زهرا(صلوات الله علیها) واقع شده پس باید در این روز شیعیان به مراسم تعزیت آن حضرت قیام نمایند و زیارت آن مظلومه و نفرین بر ظالمان و غاصبان حق او کنند و سید بن طاووس در اقبال ذکر فرموده این زیارت را برای آن حضرت بعداز ذکر وفات آن حضرت در این روز:« السَّلامُ عَلیکِ یا سَیِّدَةَ نِساءِ العالمینَ السَّلامُ عَلَیکِ یاوالدَةَ الحُجَجِ علیَ النّاسِ اَجمعینَ السَّلامُ عَلَیکِ اَیَّتُهاالمَظلومَةُ المَمنوعَةُ حَقُّها پس بگو اللّهم صَلِّ علی اُمَتِکَ وَابنَةِ نَبیِّکَ وَزَوجَةِ وَصّیِ نَبیِّکَ صَلواةَ تُزلِفُها فَوقَ زُلفی عبادِکَ المُکرَمینَ مِن أهل السّمواتِ وَ أهل الاَرَضینَ به تحقیق که روایت شده است که هر که با این زیارت آن حضرت را زیارت کند و از خدا طلب آمرزش کند حقتعالی گناهش را بیامرزد و اورا داخل بهشت گرداند.
مؤلف گوید که سید بن طاووس نیز این زیارت را در کتاب زوائدالفوائد نقل کرده و گفته که مختص است بروز وفات آن حضرت که سوم جمادی الاخرة باشد و کیفیت زیارة را با این طریق فرموده که نماز میکنی نماز زیارت یا نماز خود آن حضرت را و آن دو رکعت است، در هر رکعت بهداز حمد شصت مرتبه سوره قل هواللهُ احد میخوانی و اگر نتوانی در رکعت اول بعد از حمد سوره قل هواللهُ احد بخوان و در رکعت دوم سوره قل یاایهاالکافرون و چون سلام گفتی بگو: السَّلام علیک تا آخر زیارت مذکوره روز بیستم سال پنجم یا دوم از بعثت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) واقع شده و درآن چند عمل مناسب ست.
اول: روزه

دوم: خیرات و صدقات بر مؤمنین

سوم: زیارت آن بی بی دنیا و آخرت بیاید کیفیت زیارت آن حضرت بعد از این در ص520 مفاتیح الجنان آمده است.

مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی، مترجم: حجةالسلام موسوی دامغانی ص490تاص492.


برچسب‌ها: اعمال ماه های قمری
[ چهارشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳٩٠ ] [ ٩:۱٩ ‎ق.ظ ] [ هم عهدان منتظر ] [ نظرات () ]
پاتوق عمارها ، اخبار ، صالحون